Bestuur

ALGEMEEN BESTUUR

BOB VAN DER WAL, VOORZITTER

Na een studie Personeelsbeleid en Arbeidsverhoudingen aan de Hogeschool Amsterdam ben ik gaan werken voor de Universiteit van Amsterdam en Philips in Eindhoven. In 1992 ben ik bij de KLM begonnen in de Sociale Sector. Eerst op de afdeling Strategic Human Resources en later als hoofd personeelszaken van KLM catering Services, Hoofd Personeelszaken Ground Services, divisie Passage en divisie Inflight. De verschillende functies leidden tot vele omzwervingen over de wereld. Van projectleider integratie grondpersoneel North West KLM in de Verenigde Staten, in New York en Minneapolis tot Hoofd Personeelszaken Passage Al Italia-KLM in Rome. Van werving en selectie van Chinese stewardessen in Beijing en Shanghai tot het trainen van personeel bij Kenya Airways gedurende de introductie van de Boeing 777. In deze periode heeft de KLM mij bewust en onbewust van een Nederlandse burger tot een internationaal georiënteerde Wereldburger gemaakt. Daar ben ik dankbaar en trots op. Na deze periode ben ik weer aan de avondstudie gegaan en twee masters gehaald aan de Faculteit Economie aan de VU en later de Universiteit Nijenrode op het gebied van vermogensbeheer en pensioenfondsen. Sinds 2008 ben ik voorzitter van de VKP voorheen met de H. De VKP vervult in de arbeidsverhouding van KLM een centrale plaats. Van KLM-ers voor KLM-ers. Als voorzitter mag ik leidinggeven aan een 100 tal actieve VKP-ers die zich intern, extern en in het KLM pensioenfonds sterk maken voor de individuele en collectieve belangen van KLM Grondpersoneel en Gepensioneerden. Naast deze functie ben ik als lid van het Algemeen Bestuur van de Vakcentrale voor Professionals in Den Haag ook lid van de Sociaal Economische Raad, Raad van Advies Kamer van Koophandel Nederland, het Gak Fonds, Bestuurslid van de Europese Vakbeweging, ETUC en het Platform OMNES(een samenwerkingsverband tussen alle Franse en Nederlandse vakbonden van Air France en KLM).

MARK RADEMAKER, VICE VOORZITTER

Na mijn studie rechten ben ik advocaat geworden. Dat vak heb ik 9 jaar lang met veel plezier uitgeoefend. Aanvankelijk had ik een algemene praktijk. Later ben ik mij gaan toeleggen op arbeidszaken en faillissementen (als curator). Affiniteit met de luchtvaart heb ik van jongs af. Ik ben in het bezit van een ‘klein’ vliegbrevet en sinds enkele jaren bestuurslid van een belangenvereniging voor de General Aviation. Op 1 februari 2001 ben ik in dienst getreden van KLM als Hoofd Arbeidszaken. In die hoedanigheid ben ik op de achtergrond betrokken geweest bij het cao-overleg. Na 4 jaar ben ik naar de Vliegdienst vertrokken. Daar werd ik eerst, voor korte tijd, Senior Consultant, vervolgens Business Manager bij de B747 Unit en uiteindelijk Hoofd van de afdeling Air Traffic Management Strategy & Charges. Eind 2015 heeft Bob mij enthousiast gemaakt voor een bestuursfunctie bij VKP. Niet onbelangrijk daarbij was en is dat het uitdagende tijden zijn voor KLM en daarmee ook voor de VKP.

MICHEL VONK, SECRETARIS & BELANGENBEHARTIGER

Sinds het voorjaar 2017 ben ik secretaris en individuele belangenbehartiger van de VKP. Mijn gehele werkzame leven ben ik actief in de luchtvaart. Ik heb bijna 10 jaar bij de Marine Luchtvaartdienst gewerkt en als bemanningslid op de Lockheed Orion gevlogen. Vervolgens ben ik, via een tussenstap in de ruimtevaart (het Ulysses-project), begin jaren ’90 bij de KLM in dienst gekomen. Ik heb instructie gegeven aan GWK’s en vliegers en mij voor de KLM internationaal ingezet op het gebied van Quality Assurance en Flight Safety. Ik heb vele codeshare partners als lead auditor wereldwijd bezocht. Van 2007 – 2011 heb ik eerder in deze functie bij de VKP gewerkt. Ik heb in die periode mijn HBO Personeelsmanagement afgerond en ben aansluitend vijf jaar HR Manager geweest bij Ground Services en HR Officer bij E&M. Ik ben daardoor bekend met het HR-vak en de recente ontwikkelingen binnen KLM op dit gebied. Ik kan vanuit mijn luchtvaartbrede- en specifieke HR-achtergrond een belangrijke bijdrage leveren in deze functie bij het behartigen van de belangen van de VKP leden.

ERIC SNIJDERS, PARTTIME BESTUURSLID

Na al jaren lid te zijn geweest van de VKP, voel ik me nu vereerd en gemotiveerd het bestuur actief te mogen versterken. Er gebeurt een hoop binnen de KLM en de AF/KL groep en ik wil mijn meer dan 30 jaar KLM ervaring binnen “Commercial” inzetten voor oprecht- en modern- medezeggenschap (daar waar de VKP voor staat). Dit vanzelfsprekend om het belang van onze KLM collegae te dienen, maar ook zeker de AF/KL groepsdoelstellingen in ogenschouw nemende. Bij elk organisatorisch veranderingsvoorstel ben ik vooral geïnteresseerd naar de intentie achter de voorgestelde wijzigingen en in hoeverre deze ook daadwerkelijk zullen bijdragen aan een betere, slagvaardigere en dus sterkere KLM. Ook voor collega’s in het zgn. AF/KL “Group” domein wil ik de mix van de verschillende (bedrijfs-)culturen, zoals bijvoorbeeld het pragmatisch/opportunistische DNA en het Strategisch/conceptuele DNA, graag bewaken. Want alleen in de juiste balans, kunnen wij een “winning team” vormen in de mondiale Luchtvaart arena.

ROEL OUDEBOON, PARTTIME BESTUURSLID

In 1981 ben ik bij KLM begonnen bij Stationsdiensten (nu Ground Services) op Schiphol Centrum en daar heb ik diverse operationele functies gehad. In 1990 werd ik gevraagd het KLM Projectteam SPL2000 te versterken om een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling en borging van KLM op lange termijn ten aanzien van de HUB Schiphol. Deze “switch” was de opmaat voor een carrière binnen de staf organisaties met beleidsmatig karakter. Na enkele projectmanagement- en leidinggevende functies is mij in 2002 gevraagd KLM part-time te vertegenwoordigen in het bestuur van de Airline branche vereniging SAOC (Schiphol Airline Operators Committee) en deze positie te professionaliseren. De SAOC vertegenwoordigt het grootste deel van het aantal luchtvaart-maatschappijen op Schiphol waaronder de home carriers. Hiermee heb ik de mogelijkheid mij bestuurlijk op senior management niveau binnen de Luchtvaartsector te ontwikkelen met beide handen aangegrepen. Na 11 jaar heb ik afscheid genomen van de SAOC, mede omdat ik mijn opgedane kennis en netwerk geheel binnen KLM wil inzetten. Sinds oktober 2013 ben ik full time werkzaam binnen de afdeling Mainport Strategy op het hoofdkantoor. Belangenbehartiging is mij niet vreemd, dus op het verzoek van de VKP toe te treden tot het bestuur, hoefde ik niet lang na te denken. Mede op het gebied van belangenbehartiging gedurende veranderprocessen denk ik mijn steentje te kunnen bijdragen.

 JINT DE GROOT, PARTTIME BESTUURSLID

“Ik ben bij de KLM begonnen als stewardess. Rijkelijk laat want de dag van het opspelden van de Wing was ik nog net 27 jaar. Dat was in 1987 de maximale leeftijd om aangenomen te kunnen worden. Voor mijn 28e heb ik van alles gedaan, verpleging, au-pair, uitzendburo’s en een HBO opleiding gevolgd met het idee om directrice van een bejaardentehuis te worden. Het is iets anders gelopen. Na drie jaar vliegen ben ik op de grond begonnen bij de afdeling Logistiek, het huidige Network Planning, en na 8 jaar Network Planning overgestapt naar de Divisie Cabinepersoneel, het huidige Inflight Services, waarvan de laatste 10 jaar in het safety & quality incl. milieu/CSR domein.
Na jaren in groepscommissies te hebben gezeten is het nu tijd om als mede-bestuurslid van de VKP mij in te zetten voor de VKP-doelgroep en een toekomst voor de KLM, maar wel ‘Fair & Balanced’ en ‘Unafraid’ om dat voor elkaar te krijgen.”

JOCHEM VAN DE GRIEND, PARTTIME BESTUURSLID

Ik aanvaard wat ik niet veranderen kan, maar ik verander dat wat ik niet aanvaarden kan; ik wil mij graag inzetten om gezamenlijk te komen tot een mooie organisatie waarin iedereen zich in kan identificeren en fijn vindt om in te werken. Je bent namelijk zelf onderdeel van de organisatie.

RUUD DIJKSLAG, PARTTIME BESTUURSLID

Al meer dan dertig plus jaren bij dit mooie bedrijf werkzaam. Ik ben gestart bij Bedrijfsburo Vliegtuigonderhoud. Aantal jaren later kwam ik bij Commerciele Planning, een afdeling van Dienst Logistiek terecht. Voordat ik bij KLM Cargo terecht kwam, heb ik nog drie jaar als Pricing Manager bij Passage Revenue management gewerkt. Bij de Vracht werk ik bij Network Planning, waar ik mij oa bezig houd met onze alliantie partners ( China Southern, en Jet Airways). Ik vertegenwoordig VKP in de Divisieraad XL Cargo . Deze raad bestaat uit 18 leden, waarvan twee van VKP. Het is mijn intentie de belangen van alle Cargo ( en alle KLM)  medewerkers te behartigen.

AP BOUMAN, PENNINGMEESTER, PARTTIME BESTUURSLID

Vanaf de middelbare school ben ik in 1980 in dienst gekomen bij de vervoersadministratie van de KLM in Rijswijk. Na in deze organisatie een aantal jaren diverse functies te hebben doorlopen, de overstap gemaakt naar de Interne Accountantsdienst waar ik zo’n 11 jaar diverse organisaties en processen binnen KLM heb leren kennen. Daarna genoten van een sabbatical van een jaar en samen met mijn vrouw een mooie tijd gehad in Zuid- en Midden Amerika. Hier onder andere ervaren hoe het is om een aantal maanden te ‘werken’ als ‘divemaster’op een tropisch eiland (Utila – Honduras). Ontzettend leuk om toeristen kennis te laten maken met het onderwaterleven en te werken in een geheel andere omgeving. Maar uiteindelijk blijft het maar een eiland. Hierna als Controller te werk bij wat nu de Airline Specific Unit heet, en wat in feite de opvolger is van de vervoersadministratie. Begonnen in een tijd met ponskaarten zijn we nu aanbeland in een periode waarin alles geautomatiseerd is en zelfs dat niet stil staat. Ook aan de organisatie kant waar door deze automatisering en uitbesteding veel veranderd. Graag zet ik mij in voor de VKP en onze leden om te zorgen dat alles in balans blijft !

SECRETARIAAT VKP

ALIA BELLAFKIH, SECRETARESSE

In 1998 ben ik begonnen bij KLM Cityhopper als stagiaire in de functie van grondstewardess. Na mijn stage ben ik bij KLC gebleven en ben ik in verschillende functies werkzaam geweest.  In 2006 heb ik de overstap gemaakt naar KLM en ben bij BTS aan de slag gegaan als Teamleider Omdraaiteam op de F-pier. Samen met mijn team zorgde ik ervoor dat de vliegtuigen op tijd werden beladen en gereed waren voor vertrek. In deze drukke functie heb ik veel geleerd over alle processen binnen KLM.  Na 13 jaar in een dynamische omgeving met onregelmatige diensten te hebben gewerkt, vond ik het tijd voor wat meer regelmaat.  Dat heb ik nu gevonden op het VKP-secretariaat. Mijn vrije tijd verdeel ik over mijn gezin en familie.